Skip to main content
Butiksdemo för alpro

Alpro Protein butiksdemo

En moped full av protein

30 butiker, 30 stopp och en Piaggio Ape som inte riktigt såg ut att höra hemma mellan butikshyllorna. Men just därför stannade folk till. Tillsammans med Alpro bjöd vi på smakprov av deras nya växtbaserade protein-produkter, direkt från vår brandade eventmoppe. Ett enkelt sätt att låta kunderna smaka sig fram till något nytt, mitt i vardagshandeln.

10 000+

smakprover utdelade

60 000+

exponeringar i köpnära miljö

upp till 50%

ökad försäljning under aktiveringsdagarna

Copy of 2024-11-15 15.14.18

Utmaningen

Att lansera ett nytt sortiment i butik är aldrig helt enkelt. Kunder har bråttom, butikerna är fulla av kampanjer och intryck, och risken är stor att en ny produkt bara försvinner i mängden. För Alpros nya växtbaserade proteinshakes och kvarg fanns dessutom en extra utmaning: många är nyfikna på växtbaserat, men lika många undrar om det verkligen smakar gott eller mättar. Därför behövdes en aktivering som både drog blickarna till sig och gav folk chansen att smaka själva, mitt i vardagshandeln.

Lösningen

För att lansera Alpro Protein räckte det inte med ett vanligt demobord. Vi tog med oss vår Piaggio Ape, omgjord och brandad för just denna kampanjen. Den lilla mopeden stack minst sagt ut inne i butiken bland kylar och hyllor, vilket gjorde att folk stannade upp. Den blev både blickfång och exponeringsyta, medan vårt team delade ut smakprover på proteinshakes och kvarg.

Copy of 2024-11-15 15.08.21
Copy of 2024-11-15 15.05.35

Genomförandet

Vi ansvarade för hela turnén från start till mål. Två av våra eventpersonal bemannade varje tillfälle och tog hand om allt från att servera smakprover till att prata med kunderna om sortimentet. Moppen var brandad för Alpro Protein och fungerade som en tydlig mittpunkt i butiken, medan demobordet höll tempot uppe med provsmakning. Under sex veckor hann vi med 30 aktiveringar runt om i landet, och på varje plats upprepades samma mönster: folk stannade, provade och började prata om produkterna.

Resultatet

Turnén visade att det enkla ofta är det som gör störst skillnad. Med en moped, två personer och bra produkter fick vi tusentals kunder att prova Alpros nya proteinshakes och kvarg. Resultatet blev inte bara en lansering som syntes – utan också en som märktes. Butikerna fylldes av nyfikna kunder, diskussionerna kring växtprotein tog fart, och Alpro fick precis det genomslag som behövdes för att deras nya sortiment skulle hitta hem i vardagshandeln.

Copy of 2024-11-14 12.48.02

Blev du inspirerad av kampanjen?

Låt oss hjälpa dig förverkliga din idé.

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig gällande offert.

Obligatoriskt
Starta er kampanj idag