Skip to main content
Copy of 2025-06-26 11.39.31

Oatly i Almedalen

Islatte och havrediplomati

Under politikerveckan i Visby var Oatly på plats och bjöd på svalkande islatte från en brandad cafécykel. Målet? Att bjuda in till samtal om hållbara alternativ till mjölk – och lyfta havredrycken som ett klimatsmart val för framtiden.

3

dagars kampajande i Almedalens hetluft

50 000+

personer nåddes av kampanjen

2500+

kalla islatte med Oatlys havredryck utdelade

Copy of 2025-06-26 11.41.24

Utmaningen

Oatly ville synliggöra havredrycken som ett självklart alternativ till mjölk. Utmaningen låg i att sticka ut i en miljö där konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård och där alla vill fånga beslutsfattares och opinionsbildares öra.

Lösningen

Vi tog fram en helbrandad cafécykel som placerades i Almedalens mest centrala flöden. Här serverade Oatly kalla islatte på havredryck i sommarvärmen – ett konkret och smakfullt bevis på att växtbaserat kan vara både gott och klimatsmart. Drycken blev startpunkten för samtal om hållbarhet, livsmedelspolitik och framtidens mat.

Copy of 2025-06-26 11.45.43
Copy of 2025-06-26 11.42.58-1

Genomförandet

Oatlys brandade cafécykel rullade in i Almedalens mest centrala stråk och blev snabbt en naturlig mötesplats. Med välkylda islatte som lockbete stannade både politiker, opinionsbildare och nyfikna förbipasserande till för en pratstund. Det enkla, avskalade upplägget gjorde att fokus låg på samtalet – om hållbarhet, livsmedelspolitik och klimatsmart dryck. På bara några dagar lyckades vi skapa en egen arena Oatly där smakupplevelse mötte samhällsdebatt.

Resultatet

Aktiveringen resulterade i tusentals direkta möten – över 2500 islatte serverades och mer än 5000 samtal fördes med beslutsfattare, samhällsintresserade och allmänhet. Med 50 000+ människor på plats i Almedalen stack Oatly ut ur mängden och etablerade begreppet havrediplomati – där en enkel kopp islatte blev startpunkten för viktiga samtal om klimat och hållbar konsumtion. Kampanjen lämnade ett tydligt avtryck både i smakminnet och i debatten.

Copy of 2025-06-26 11.42.29

Blev du inspirerad av kampanjen?

Låt oss hjälpa dig förverkliga din idé.

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig gällande offert.

Obligatoriskt
Starta er kampanj idag