7
dagar
ca 105 000
exponeringar
ca 3500
utdelade kaffekoppar

Utmaningen
Alpro ville öka kännedomen och antalet provsmakningar av sin nya havredryck “This is Not M*lk” bland konsumenter i Stockholm. Särskilt kaffedrickare och hälsomedvetna innerstadsbor skulle nås med en tilltalande branding, hög exponering och en trevlig provsmakning av produkten med nybryggt kaffe.
Lösningen
För att nå ut på ett kreativt sätt skapade vi en street marketing-aktivering med stark och kreativ visuell närvaro och fysiska möten med målgruppen. En två meter hög produktkopia, en brandad kaffemoppe och en eldriven samplingcykel stod i centrum, tillsammans med vårt erfarna eventteam. Kärnan i aktiveringen var nybryggt kaffe som vi bjöd förbipasserande på, självklart tillsammans med havredrycken i Alpro-brandade kaffemuggar. Till de som var extra intresserade så erbjöds en hel produkt att ta med sig hem och bjuda familjen på.


Genomförandet
Vi visste att varumärket skulle behöva ta stor plats i aktiveringen för att verkligen sätta sig i konsumentens minne. Därför föreslog vi en human size produktkopia av Alpro This is Not M*lk kartongen, som skulle stå monterad på en flakcykel för mobilitet och exponering. En 2 meter hög havredryck är det ingen som missar. Utöver att framföra varumärket så var såklart produktens kvalitét av högsta prioritet att lyfta. Till det använde vi en italiensk kaffemoppe och nybryggt kaffe, då vi vet sedan innan att stockholmare inte har det i sig att tacka nej till en varm kaffe. Kampanjens location valdes att bli Norrmalmstorg, då vi prioriterade mycket yta och en plats där många rör sig. Eventpersonalen var som alltid utvalda för att ha stor förståelse för produkten med stor vana att bemöta kunder och jobba tillsammans. Aktiveringen varade i 7 dagar, och vi tog hand om all lagerhållning, logistik och planering innan, under och efter kampanjen. Helhetsbilden blev ett upplägg som checkade alla kundens boxar och levererade en lyckad kampanj.
Resultatet
Kampanjen fick stark synlighet i centrala Stockholm, med tusentals utdelade smakprover och hög interaktion med målgruppen. Vi fick positiv respons både på smaken och upplevelsen, vilket ledde till ökad awareness kring lanseringen av “This is Not M*lk”.
