14
butiker
700+
eventpersonaltimmar
500+
barn vinkade till av maskoten

Utmaningen
Coop har under lång tid renoverat ett tiotal butiker i Stockholm. Med glänsande nya, fräscha butiker var nu utmaningen en annan: Att skapa en upplevelse som lockar besökare att se den nya höjda standarden.
Lösningen
Målet från början var att skapa en gatufest känsla. Vi tog fram en helbrandad dryckesbar som bjöd på kall dryck. Vår DJ med ett custombygt bås stod och spelade skön musik i ett brandat eventtält. En en grön gala-matta lades ut med sammetsband längs med för en riktig premiärkänsla. Nybryggt kaffe delades ut från en mobil eventcykel runtom i närområdet, med flyers som välkomnade till butiksöppningen. En stor gasolgrill ställdes upp och bjöd på korv med bröd och eventpersonal turades om att vara en stor maskot. Sammanfattningsvis så var det fullt party från att bandet klipptes, och i slutändan har butiken fått den storslagna öppningen som den förtjänat.


Genomförandet
När vi fick briefen om att antalet butiker som skulle nyöppnas var över 10 stycken så förstod vi att upplägget som vi skapar måste vara återskapbart. Vi måste kunna utföra samma event med samma höga kvalitét utan att kostnaderna skenar iväg för varje enskilt tillfälle. De inslag som valdes ut var tåliga och säsongsoberoende, kunde stå inomhus eller ute och kunde enkelt brandas om, ifall buskapen skulle ändras. Ett helt skräddarsytt, men ändå standardiserat upplägg visade sig vara svaret på ett långvarigt återkommande event där standarden behövde vara lika hög varje gång.
Resultatet
Att renovera ett stort antal butiker är ett stort åtangande och ett som leder till ett stort lyft i kvalitén på upplevelsen för besökaren. Att få konsumenter att få upp ögonen för det nya lyftet är dock en annan utmaning. Detta kampanjrecept resulterade i långa köer som höll i sig under hela eventtiden. Resultatet var en konstant full butik av kunder som fick uppleva de nyrenoverade butikerna på bästa sätt.
