Skip to main content
Copy of 2025-04-08 12.59.12

Butiksdemoaktivering med Proviva i hela landet

Mag-isk köpnära provsmakning med Proviva

En visuellt och smakmässigt tilltalande butiksaktivering där en ny produkt skulle få en boost i försäljningen.

12 000+

smakprover utdelade

50 000+

exponeringar i köpnära miljö

upp till 50%

ökad försäljning under aktiveringsdagarna

eventpersonal pratar med coop anställd under butiksdemon

Utmaning: Boosta försäljningen av en nylanserad smak

När Proviva har lanserat nya smaker så kommer ofta frågan hur vi ska boosta försäljningen i butik de första veckorna. Viktigt var att nå en målgrupp som är hälsomedveten och värdesätter god smak. Det innebär ofta att vi behöver möta barnfamiljer, gärna mitt i veckohandlingen.

Lösning: Ett beprövat koncept med en energifull touch

Eftersom varumärket är väletablerad så är provsmakning i en köpnära situation ofta den mest effektiva lösningen. Det betydde över 6 veckor av butiksdemoaktiveringar runtom i hela Sverige. Butiksdemo kan ibland kännas lite sömninga. Inte hos Brand on Wheels. En visuellt stark demoyta med mycket färg och glädje samt eventpersonal som bjuder på hög energi är ett måste för att rätt resultat ska nås.

Copy of 2024-09-24 10.15.58
Copy of 2024-09-24 10.59.09

Vår approach: Gedigen planering, rätt genomförande

Allt börjar med produkten och känslan vi vill förmedla. Smaken i fråga släpptes under våren, så vi ville fånga smakens vårkänsla i det material som kommer att synas i butiken. En stor, ljus, portal med ett helbrandat demobord i mitten utgjorde demoytan. Snygga kepsar togs fram och delades ut som merch, utöver provsmakningen. Eventpersonalen hade keps och förkläde bakom demobordet och produkten var alltid tydligt synliga.

I projektledningen så utgår vi ifrån kundens önskemål och har kontakt direkt med säljkåren och butikscheferna på de butiker som valts ut. Eftersom att den geografiska spridningen var stor så är den logistiska utmaningen alltid med, så att få ut all personal med allt demomaterial till butik i tid var alltid prio ett. Med all planering på plats så var det bara att köra på och se kampanjen komma till liv.

Resultat: En mag-isk kampanj med vårkänsla och ökad försäljning

Resultaten i kampanjen är ett bevis på styrkan i butiksdemo när det görs rätt.

Med över 10 000 utdelade smakprover och 50 000 exponeringar direkt i samband med köptillfället så kunde butiker se en ökning i försäljning med upp till 50%.

Utöver de konkret mätbara resultaten är butiksdemo också en starkt varumärkes- och förtroendebyggande metod som ger personlighet och energi till varor som ofta kämpar att sticka upp på hyllorna.

Copy of 2025-04-08 13.09.45-1

Blev du inspirerad av kampanjen?

Låt oss hjälpa dig förverkliga din idé.

Bli kontaktad av oss

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig gällande offert.

Obligatoriskt
Starta er kampanj idag